Unul din doi copii, victima a bullying-ului la scoala

Asociatia Telefonul Copilului a spus ca, in anul 2018, unul din doi copii au apelat la serviciile specialistilor, deoarece au suferit un abuz de tip bullying. 77,22% dintre situatiile de bullying au avut loc la gradinita sau la scoala, iar 25, 71% dintre copii au simtit nevoia sa isi faca rau sau sa abandoneze scoala.

Copiii care trec prin situatii de acest gen simt nevoia sa se izoleze, se simt singuri si exclusi sau dezvolta dificultati de relationare cu apropiatii sau colegii. Peste 74% dintre copii manifesta stari de anxietate in prezenta colegilor de scoala, gandindu-se serios daca sa o abandoneze sau nu. Specialistii Asociatiei doresc ca acest fenomen sa fie recunoscut ca o problema de sanatate publica.

Cadrul normativ existent acopera la nivel general problematica specifica abuzului de tip bullying, fara a o defini si individualiza între provocarile subsumate violentei împotriva copilului. Analiza informatiilor referitoare la fenomenul bullying cuprinse in baza de date a Asociatiei Telefonul Copilului subliniaza nevoia ca acest fenomen sa fie recunoscut ca o problema de sanatate publica, nu doar ca o simpla manifestare a unor procese psihologice individuale. In acest context, scoala trebuie sa abordeze bullying-ul in mod sistematic, ca parte a Planului de Dezvoltare Institutionala, iar prevenirea si diminuarea bullying-ului trebuie sa devina indicator de calitate in institutiile de invatamânt, adoptat si monitorizat la nivelul ARACIP. In acelasi timp, monitorizarea audio-video a unitatilor de invatamânt trebuie sa fie extinsa si la nivelul gradinitelor”, a declarat Catalina Surcel, Director executiv, Asociatia Telefonul Copilului.

Se identifica, printre altele, necesitatea adoptarii unor politici publice pentru prevenirea si diminuarea fenomenului de bullying. In primul rand, este necesar ca autoritatile sa recunoasca existenta acestui fenomen, in mod formal, convenind, apoi, asupra unor definitii si practici pe baza bunelor practici din Uniunea Europeana.